skip to Main Content

Workshop: Onderlinge kindermassages in de klas

Hoe mooi is het:

  • als je kinderen leert om in contact te blijven met hun lichaam
  • als je leert om je grenzen aan te geven voor wat je wel of juist niet wilt
  • als je elkaar leert te respecteren doordat je ook je eigen grenzen kent
  • als je leert wat rust en ontspanning is

Als je deze vaardigheden in de basisschoolperiode aanleert dan heeft dit mooi effect op nu, de pubertijd en de rest van hun leven. 

Aanraking is een levensbehoefte. Als je kijkt naar bijvoorbeeld een baby, die wordt nog heel veel geknuffeld. Een baby vertrouwt volledig op zijn/haar lichaam. Naar mate je ouder wordt komen er meerdere invloeden die zich richten op hoofd. Vanaf een jaar of 4 wordt er heel veel aandacht gegeven aan hoofddingen, cognitieve vaardigheden als taal en rekenen. Het contact met het lichaam wordt minder en minder. In sommige gevallen zelfs niet meer. Met alle gevolgen dan dien. In het leven heb je de combinatie van hoofd en lichaam nodig en het liefst nog in balans ook. 

Het begrip komt er steeds meer in het onderwijs dat het niet alleen draait om cognitieve vaardigheden, ook het lijf doet mee. Er zijn mooie ontwikkelingen gaande in het onderwijs met bijvoorbeeld een wordt lezen gevolgd door een beweging en de tafels al zingend leren (muziek/zang). In deze ontwikkelingen zie je dat het ook gaat om het lijf te betrekken bij het hoofd. Bij onderlinge kindermassage ligt de focus nog meer op het lichaam. 

Effecten en gevolgen van onderlinge kindermassage

Naast rust en ontspanning is er meer concentratie bij de kinderen, dit werkt door naar de leerkracht. Op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling gebeurd ook het nodige. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dat de kinderen leren ontvangen en geven, grenzen aangeven van wat fijn is en wat niet. Het onderling respect neemt toe en daardoor wordt er minder gepest. En veel kinderen vinden het heel leuk om te masseren. 

Workshop

Wil jij je gereedschapskist aanvullen met massage en meditatietools? Afhankelijk van de onder- of bovenbouw geef ik een vijftal sessies van een half uur of drie kwartier per groep of leerkracht in de klas. De eerste 2 sessies worden door mij verzorgt en de laatste 3 sessie door de leerkracht. In die sessies coach ik de leerkracht, vooraf krijg je voorbeelden van de lessen die je kunt doen. In de lessen werken we met duidelijke spelregels en kaders, je leert handelingen aan voor de massages, tips voor meditaties en er zit een massage-spelelement in. 

Vervolgens heb je je gereedschapskist uitgebreid met massages en meditaties die je op verschillende momenten kan toepassen in de klas. Een massages of een meditatie neemt ongeveer tussen de 5 en 10 minuten tijd in beslag en levert een veelvoud daarvan op. 

Voor meer informatie kom ik graag persoonlijk toelichten. Bel of mail me voor een afspraak. 

 

Back To Top